Verslag Duchenne Heroes 2015

Aankomstdag zaterdag 12 september

De rit van Amersfoort naar Bure met camper en caravan gaat vergezelt met regen. Geen goede aanloop voor de week. Ondanks de regen heeft het hele team er zin in. Een ander start punt en twee dagen met nieuwe routes.

Etappe 1, Bure - La Roche en Ardenne

Alle teams staan fris aan de start. Vandaag worden de teams een voor een weggelaten bij de start. Onder vermelding van de deelnemers en opbrengst beginnen de teams aan deze zware tocht. Natte Ardennen zijn altijd goed voor modder, zuigende ondergronden en gladde paden. Dit maakt het zwaar. Coen maakt een uitglijder in de natte modder en haalt zijn knie open aan een steen. Deze wordt verzorgt op de ControlePost (CP) maar brengt ons bij de les om extra scherp te blijven. 90 kilometer en 1850 hoogtemeters na de start komen we vol modder binnen. De fietsen hebben het zwaar door de modder. Albert en Reina nemen de fietsen mee voor een douche en wij doen gaan ook snel douchen om niet koud te worden. Voor het eten een massage van Reina en de fiets onderhouden. Eten, de briefing en dan gauw het mandje in. Slapen om genoeg energie op te doen voor de andere dagen want als dit het voorproefje was dan beloofd het een zware week te worden.

Etappe 2, La Roche en Ardenne - Weiswampach (Lux)

De nacht beloofde weinig goeds. Veel regen gevallen en zelfs als het dan overdag droog blijft is het bos nog erg nat. Het goede nieuws is dat ons een biertje beloofd is onderweg! CP1 is bij de brouwerij La Chouffe en die kun je niet passeren zonder te proeven. De route is zoals gisteren. Singletracks afgewisseld met brede paden of stukjes asfalt. Klimmen en dalen, soms technisch, soms hoge snelheden maar altijd nat en/of met modder. Toch vandaag ook weer goed uitgereden met 90 kilometer en 1900 hoogtemeters. Op de camping weer de handelingen die een ritueel aan het worden zijn. Fiets schoonmaken, jezelf schoonmaken, massage, fiets onderhouden, eten, briefing, slapen!

Etappe 3, Weiswampach - Sart lez Spa

Coen laat vandaag verstek gaan. De schouderblessure maakt het onmogelijk om te fietsen. Jammer want de andere twee dagen hebben we met zijn drieën lekker gefietst. 106 kilometer en 2600 hoogtemeters maken vandaag tot de koningsrit. Het zou de zwaarste rit moeten zijn van de week maar bij binnenkomst was de conclusie dat etappe 2 niet onderdeed voor vandaag. Beide routes waren erg zwaar door de omstandigheden. Twee koningsritten in een week!

Etappe 4, Sart lez Spa - Valkenburg

Vandaag terug naar Nederland, land nummer 3. Coen blijft Albert en Reina nog een dagje gezelschap houden om schouder rust te geven. Weer met zijn tweeën onderweg. Ook samen fietsen we goed, zelfde tempo, zelfde insteek: niet snel, wel gestaag. Bij aankomst op een CP pakt de een de lunchpakketten en de ander wat te drinken. CP1 is altijd ruim voorzien van water, sportdrank, mueslibollen, bananen, sinaasappels, appels en ontbijtkoek. Verder kun je ’s morgens 2 lunchpakketten maken. 1 voor CP1 en 1 voor CP2. Deze worden door de organisatie bij de CP’s neergelegd. CP2 was ook dit jaar op het drielandenpunt in Vaals. De toren van het drielandenpunt is van verre al te zien maar voordat je er bent…… Vandaag duurde het 106 kilometer en 2000 hoogtemeters voordat we op de camping in Valkenburg waren.

Etappe 5, Valkenburg - Roggel

Weer met zijn drieën op de fiets. Vandaag gaan we 116 kilometers fietsen met 800 hoogtemeters. Niet veel uitdaging in de route qua techniek maar het landschap is leuk om door te rijden. Onderweg een grote knal! Coen zijn buitenband is gescheurd. Met de wikkels van de repen en drie ty-wraps wordt het provisorisch gerepareerd. CP2 is nog 5 kilometer ver. Zonder verdere problemen halen we dit en daar wordt de band door de fietsenmaker vervangen door een nieuwe buitenband en kunnen we weer op volle snelheid verder.

Etappe 6, Roggel - Arcen

In ons startpakket zat een bonnetje. Dit bonnetje gaan we vandaag gebruiken. We gaan met de pont! Vandaag hoeven we 200 meter niet te fietsen! Na 25 kilometer komen we bij de pont aan. Tijdens de oversteek zorgt een accordeonist met oud hollandse liederen voor een gezellige sfeer aan boord. Duitsland is het vierde land op de route deze week en met 120 kilometer de langste route van deze week. Hoogtemeters zitten er bijna niet meer in, met 800 was vandaag een groot verschil met het begin van de week.

Etappe 7, Arcen - Nijmegen

Laatste etappe van een geweldige week. We fietsen door een mooi landschap naar Nijmegen. We verzamelen bij het sportpark om gezamenlijk met alle 321 deelnemers een laatste rondje door Nijmegen te maken om daarna binnengehaald te worden in park Brakkestein. Deze week was zwaar, vies, nat, modderig, uitdagend, grensverleggend, mooi, leuk, emotioneel. Maar we hebben het gedaan en gehaald. We hebben gedaan omdat we vinden dat de ziekte Duchenne de wereld uitgetrapt moet worden, we hebben het gehaald omdat we vinden dat de ziekte van Duchenne de wereld uitgetrapt moet worden. Met zijn allen is er 1,15 miljoen euro opgehaald om te zorgen dat de ziekte van Duchenne de wereld uit geholpen wordt.

Onze dank gaat uit naar onze sponsors, familieleden, vrienden en de familie Kuus.